Tegenwoordig is vrijwel iedereen voorzien van een digitaal apparaat, denk hierbij aan een smartphone, laptop of tablet. Hierdoor is het aantal online klanten de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Dat lijkt een positieve ontwikkeling voor de huidige bedrijven. Toch leidde deze ontwikkeling tot een volgende ontwikkeling: een toename van nieuwe bedrijven. Door de toenemende vraag naar producten en diensten en de mogelijkheid om in korte tijd zelf een bedrijf op te starten, leidde tot de opkomst van nieuwe bedrijvende en daardoor een toename van de concurrentie op de markt.
Voor bedrijven kan de toenemende concurrentie een grote uitdaging zijn. Indien consumenten ontevreden zijn over jouw website kunnen zij binnen enkele seconden een alternatief vinden bij jouw concurrent. De verwachtingen van consumenten liggen hierdoor enorm hoog. Toch zijn er een aantal mogelijkheden om de interesse van klanten te wekken en jouw bedrijf op te laten vallen. Hieronder deel ik vier tips om deze doelen te bereiken.
Vergroot de vindbaarheid op zoekmachines
Door de toenemende concurrentie is jouw positie in de zoekresultaten belangrijker dan ooit. Indien jouw website op de vijfde pagina wordt getoond van de zoekresultaten, zul jij hoogstwaarschijnlijk merken dat de inkomsten matig blijven. Daarentegen is een derde plaats in de zoekresultaten een groot succes. Maar hoe zorg je voor een stijging van jouw positie in de zoekresultaten? Dit is onder meer mogelijk door de content op jouw website te verbeteren of uit te breiden en linkbuilding toe te passen.
Maak jezelf kenbaar op social media
Klanten waarderen het als een bedrijf actief is op verschillende platformen. Hierdoor kunnen zij immers meer informatie verkrijgen van het bedrijf, waardoor het vertrouwen kan groeien. Zodra een bezoeker vertrouwen heeft in een bedrijf, zal de kans op een bestelling toenemen. Zorg er dus voor dat jij ook actief bent op social media, denk hierbij aan Facebook en Instagram. Plaats eenmaal per week een item op het platform. Het is ook raadzaam om af en toe een persoonlijk bericht te plaatsen vanuit het bedrijf, zodat klanten een emotionele band met het bedrijf aan kunnen gaan.
Verzamel beoordelingen
Indien er een bestelling is geplaatst, is het uiteraard belangrijk dat jij de betreffende klant in het zonnetje zet. Het zou natuurlijk fijn zijn als deze moeite wordt beloond. Vraag de klant of hij of zij een review wilt achterlaten op de website. Dit kan erg positief uitpakken voor een bedrijf, doordat de positieve beoordelingen en reacties op jouw bedrijf andere consumenten aanzet om ook een bestelling te plaatsen. Andere consumenten waren immers ook erg tevreden.
Gebruiksvriendelijkheid verbeteren
Klanten houden ervan om verwend te worden. Zorg er dan ook voor dat jouw website gebruiksvriendelijk is. Hierdoor zullen de klanten tevreden en langere tijd op jouw website blijven. Indien jij het lastig vindt om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verbeteren, is het raadzaam om een programmeur in te schakelen. Dit zijn experts op het gebied van websites, waarbij een front end developer ervaren is met het optimaliseren van de voorzijde van de website en een backend ontwikkelaar van de achterzijde. In samenwerking met deze experts kun jij jouw website een succes maken!
Comments are closed.